Egipt – O zi in Cairo (paralela cu filmul Cairo time)

In week end am ajuns pe blogul lui Alicee si am descoperit o colectie impresionanta de filme de calatorie. As fi vrut sa le vad pe toate daca timpul mi-ar fi permis, dar din toata lista, Cairo Time a fost cel care mi-a atras atentia cel mai tare. Lista de filme recomandate de Alicee o gasiti pe blogul ei aici, eu inca mai am cateva filme pe care vreau sa le vizionez imediat ce mai apare un pic de timp liber.

Dragostea mea pentru Egipt a inceput inca din copilarie, cand au aparut filmele “The mummy”. Desert, camile, piramide, o istorie veche de cand lumea, o cultura total necunoscuta mie in acea vreme, o lume invaluita in mister, pe vremuri condusa de mari faraoni, toate erau pentru mine un vis frumos care nu credeam ca va deveni vreodata realitate. In mintea mea de copil, Egiptul era atat de departe si nu exista nici o sansa ca voi ajunge vreodata. Dar viata cateodata are si surprize frumoase, astfel ca in 2011 nu am ratat ocazia sa merg intr-un infotrip  in Hurghada. Munca se imbina si cu placutul, iar intr-o zi am avut organizata o excursie la Cairo, astfel s-a indeplinit visul meu cel mai mare, acela de a vedea piramidele.

982

Excursia la Cairo a fost clasica, 5 ore si un pic cu autocarul de la Hurghada la Cairo, am plecat cu noapte in cap si am ajuns dimineata devreme, am vizitat Muzeul de Egiptologie (pentru cei pasionati de istorie nu trebuie ratat), urmatoarea oprire a fost la fabrica de parfumuri (chiar daca am fost atentionata sa nu imi cumpar parfum de acolo pentru ca este la suprapret, nu m-am putut abtine, oamenii astia chiar au sprit de comerciant si stiu sa isi vanda marfa, cum puteam sa nu imi achizitionez un parfum care il va face pe iubitul meu sa se reindragosteasca de mine?),apoi am luat pranzul la un restaurant pe malul Nilului, iar ultima oprire a fost la piramide si Sphinx.

Muzeul de Egiptologie Cairo

919 928 931Inghetata Movenpick este delicioasa! Gasiti in curtea muzeului de Egiptologie

936

Vizionand filmul Cairo Time, am retrait multe momente frumoase. Primul lucru pe care l-a sesizat Juliette in film a fost caldura din noiembrie. Si eu, ca toti turistii de altfel, cum am iesit din avion am simtit o caldura umeda insuportabila, dar cu care in cele din urma te obisnuiesti. La prima plimbare pe strazile Hurghadei m-am intrebat cum pot suporta caldura femeile egiptence care poarta hainele lor specifice(gellabiya), rochiile acelea lungi si negre, care le acopera in totalitate. Raspunsul lui Tareq in film, de fapt al oricarui localnic este “S-au obisnuit “. Mi-a ramas intiparit in minte momentul in care eu ma uitam uimita cum femeile sunt acoperite din cap pana in picioare (nu li se vedeau decat ochii), iar ele se uitau la fel de atente la mine, probabil li se parea mai anormala tinuta mea sumara de vara, in care lasam la vedere mainile descoperite si picioarele acoperite de o fusta doar pana la genunchi. A fost primul moment in care am simtit cu adevarat o deosebire imensa de cultura. Ele asa sunt educate si li se pare normal sa fie acoperite, noi pentru ele eram o curiozitate. In astfel de momente ma bucur ca m-am nascut in Europa, ca traiesc dupa regulile unei societati care a evoluat si ca am libertatea sa ma imbrac si sa traiesc dupa bunul meu plac fara sa fiu exclusa din societate pentru ca sunt “altfel”.

Prima seara in Egipt, eu eram curiozitatea pentru femeile localnice. Fiind totusi o zona turistica, nu pot spune ca tinuta mea era chiar nepotrivita!009Marina-Hurghada (cultura musulmana vs cultura europeana, iar doamna din imagine era destul de fashion fata de alte femei mai clasice012Un alt aspect pe care nu ai cum sa nu il observi in Cairo, este traficul. Este un trafic infernal dupa parerea mea, foarte aglomerat si fara nici o regula de circulatie. Ce m-a socat este lipsa trecerilor de pietoni. L-am intrebat pe ghidul care ne insotea, copiii si oamenii in varsta cum pot traversa o sosea atat de aglomerata daca nu exista marcaje, concluzia este:  “cu grija”.  Din discutii am aflat ca in Cairo este imposibil sa existe vreo masina care sa nu aibe macar o zgarietura. Eu ziceam ca nu o sa fiu capabila sa conduc in Bucuresti, dar dupa ce am vazut in Cairo, sunt sigura ca in capitala noastra traficul este mult mai organizat. Va recunosc, fara rusine, ca de fiecare data cand am traversat o strada/ sosea, nu am fost singura ci am fost insotita pentru ca da, o spun cu mana pe inima, imi era frica. In film este surprinsa foarte bine toata agitatia si traficul de pe strazile din Cairo.

Scena mea preferata din film, este cand Juliette isi scoate un fotoliu pe balcon si priveste Nilul, o panorama a unui oras in nonculori (griul predomina), care este inveselit de locuitorii orasului atat de preocupati de traiul lor zilnic. Pata de culoare a acestui oras sunt oamenii.

Panorama unui oras gri944

947

Intr-o lume condusa de barbati, unde exista o cafenea numai pentru barbati (cum este cafeneaua lui Tareq in film) si intr-o lume in care femeile “fac alte lucruri”, (raspunsul lui Tareq la intrebarea lui Juliette ” Si femeile ce fac?”), pentru femeile europence plimbatul pe strazi neinsotite nu este tocmai placut. Din pacate am vazut acest lucru si eu in Hurghada, in serile cand ma plimbam cu prietena mea era imposibil sa nu fim abordate de barbati: de la ospatarul de la restaurant, la vanzatorii ambulanti de pe strazi, pana la angajatii din aeroport, nici unul nu pierdea ocazia sa ne faca complimente despre frumusetea noastra extraordinara (sa zicem ca ii inteleg, daca femeile lor sunt acoperite, cand vad europence e ca si cum ar vedea cele mai frumoase femei). Pentru mine personal, este neplacut, chiar agasant pot spune. Imi place sa ma plimb pe strazi, sa observ spiritul orasului fara sa fiu nevoita sa socializez cu nimeni. Ei bine, in Egipt, ca femeie singura, acest lucru nu este posibil. Dupa aceasta vacanta, le-am spus prietenelor mele, daca exista vreo femeie care a intrat intr-o depresie, si trece printr-o perioada dificila, o vacanta in Egipt o va ajuta sa isi regaseasca increderea in sine si se va simti o femeie frumoasa. Poate e o iluzie, poate e un adevar, dar cred ca poate fi o solutie impotriva capcanei in care cad femeile din cauza depresiei. Un localnic mi-a spus, chiar daca sunt agasanti si insistenti, barbatii  de acolo nu sunt periculosi, deci nu ar trebui sa ne fie teama. Ei stiu ca femeile europence sunt mai “open mind” si isi incearca si ei norocul, mai ales cand lasam atata “piele”la vedere in comparatie cu femeile lor.

They are quite something, aren`t they?”/Sunt minunate, nu-i asa?(replica Cairo time) Cam asta am spus si eu cand am vazut prima data piramidele. Cand le-am vazut de la departare am simtit o emotie si o nerabdare imensa, imi doream sa fiu cat mai aproape sa le vad adevarata lor maretie. Ajunsa acolo, am ramas fara cuvinte, nu credeam ca sunt in fata mea si ca le vad, nu imi venea sa cred ca sunt reale. As fi stat acolo sa le privesc ore in sir. Dar, ca orice obiectiv turistic de importanta majora, este o agitatie si o tiganie care nu te lasa sa te bucuri de un moment de liniste in care sa contemplezi imaginea piramidelor si sa o copiezi in memoria ta vizuala, sa ramana acolo pentru totdeauna. Sincer va zic, nu as vrea sa uit niciodata panorama celor trei piramide: Piramida lui Kheops numita si Piramida cea Mare, Piramida lui Kefren, si cea mai mica dintre cele trei Piramida lui Mykerinos.

Imi place foarte mult in film, vizita lui Juliette la piramide, de dimineata foarte devreme, cand nu este nimeni, doar ea si Tareq. Cine s-ar fi gandit ca o vizita la piramide poate fi romantica? Imi doresc si eu o astfel de vizita, sa nu fie localnicii care iti vand tot felul de suveniruri ieftine, care te agaseaza si nu iti dau pace. Dar probabil, asta este posibil doar in filme.

967 969 977 985 986 991 997 1000

Este un must cand ajungi in Egipt sa fumezi narghilea : “cand ajungi in Egipt, faci ce fac localnicii”. Ii vezi pe strada cum stau imbracati in gellabiya cu narghileaua langa ei si povestesc in limba lor, numai ei stiu ce. Trebuia sa incerc si eu, pentru ca sunt mai curioasa din fire.Adevarul e ca nu eram chiar novice, incercasem inainte cu alte ocazii.

018

020

Mi-a placut foarte mult in film soundtrack-ul. Este o alternare intre muzica la pian, pe care eu o iubesc foarte mult si muzica specific arabeasca, in general melodii ale lui Oum Kaltoum – the mother of Egypt (mama Egiptului). Musulmanii cred ca vocea feminina ar trebui interzisa in locuri publice, dar Tareq spune ca ar merge dupa Oum Kalthoum si pana in iad daca ar fi nevoie.

Ador melodia aceasta, este melodia cu care incepe filmul.

Se spune ca o data ce bei apa din Nil, te vei intoarce si a doua oara. Nu-mi amintesc sa fii baut apa din Nil (poate doar gheata din cocktailuri sa fii fost facuta cu apa din Nil :)) ), dar stiu sigur ca imi doresc sa revin in Egipt sa explorez mai mult cultura araba si locurile din Cairo pe care nu le-am vazut. Ma gandesc la un trip de cateva zile numai in Cairo.

Recomand filmul celor indragostiti de Cairo, sau celor care vor sa vada imagini frumoase cu piramidele, cu desertul alb, cu agitatia de pe strazi,cu bazarul si moscheele din oras, cu un Cairo plin de cultura si oameni inradacinati intr-o credinta musulmana. Filmul surprinde si o poveste de dragoste platonica intre Juliette (numele ne duce cu gandul la Romeo si Julieta si povestea lor de dragoste imposibila) si Tareq.

Si va mai recomand sa vizitati Egiptul cu ochii unui calator si nu cei ai unui turist, Sa nu mergeti sa va uitati dupa mizeria si saracia de pe strazi (daca analizati mai bine si in Bucuresti si chiar si in Paris sunt ghetouri in care nu ati vrea sa intrati niciodata, dar nimeni nu vorbeste despre ele), mergeti si descoperiti o cultura total diferita de a noastra, oameni cu obiceiuri deosebite, un stil de viata bazat pe alte principii de viata fata de principiile noastre. Incercati sa deschideti ochii mari si o sa vedeti ca va veti indragosti de Egipt.

Si inchei cu o replica care mie mi-a placut mult in film, si mi-a pus semne de intrebare: “Tareq:Here we believe in faith! Juliette: what is your faith, Tareq? ” .

Va zic shukran daca mi-ati citit articolul si v-a placut.

Cateva imagini din film, sa intelegeti de ce mi-a placut atat de mult;

Trailer Cairo Time

cairo_time12 (1) cairo_time13 cairotime cairo-time-3 cairotime4

AAB

Fatal error: Uncaught Exception: 12: REST API is deprecated for versions v2.1 and higher (12) thrown in /home/rbri4588/public_html/ratacitaprinlume.ro/wp-content/plugins/seo-facebook-comments/facebook/base_facebook.php on line 1273