Escapada in Scandinavia I : Malmo

Nu mi-a placut niciodata, nu imi place si nici nu cred ca o sa imi placa vreodata frigul. In zilele friguroase simt o amorteala, o dorinta arzatoare de stat in casa, de citit, de uitat la filme,  de timp petrecut pe facebook, de lenevit in fata televizorului butonand telecomanda fara a sti ce caut, orice numai nu ma scoate afara din casa ca nu ai nici o sansa. Si totusi, in plina iarna nu mi-am gasit sa plec in alta parte decat in Tarile Nordice : Suedia si Danemarca. Stiti si voi cum e, cand apare ocazia nu ii dai cu piciorul.

In joaca am verificat zborul Budapesta – Malmo – Budapesta si am descoperit un incredibil tarif de 6380 HUF(22 euro sau 95 lei). Normal ca nu m-am putut abtine si mi-am cumparat biletul, ocazie perfecta sa o vizitez pe sora mea in Copenhaga, care se afla acolo in ultima ei deplasare.

Am ales un itinerariu putin greoi, dar mereu aleg varianta cea mai ieftina:

• Timisoara Budapesta Timisoara cu busul cu agentia Recreation, mi-au dovedit profesionalismul lor a doua oara. Vin, te iau de acasa si te lasa la aeroport conform orarului de zbor, costul este 150 lei/sens
  • Budapesta – Malmo – Budapesta cu wizzair tarif 6380 HUF-22 euro
  • Din aeroport din Malmo spre oras(gara centrala) este un bus, tarif 179 SEK(20 euros) dus intors, biletul l-am cumparat online de pe http://www.flygbussarna.se/ . Biletul se poate cumpara si de la automatele din aeroport la un pret de 199 SEK (23 euro) plata la automate se poate face numai cu cardul, cu cash se poate cumpara biletul numai de la magazinele cu tigari din aeroport, de asemenea se mai poate cumpara si din bus dar atentie plata se poate face numai cu cardul.  Cu biletul cumparat online a fost foarte simplu, are un cod de bare, cand am urcat in bus este un aparat care scaneaza biletul si cam asta este tot. Ai loc pentru bagajele mari in cala busul, sau loc special pentru bagajele mici in bus. Cate locuri are busul atatia pasageri urca, s-au ocupat locurile nu mai urca nici o alta persoana. Am ajuns in aeroport in jur de 12:10, iar busul a plecat la 12:40, nu am avut mult timp de asteptat, timp exact cat sa ma conectez la wi-fi-ul gratuit din aeroport si sa anunt ca am ajuns cu bine(internet gratuit timp de 3 ore)
  • Dupa o plimbare  de cateva ore prin Malmo mi-am continuat calatoria catre Copenhaga.Din Central Station Malmo catre Koebenhavn (Central Station Copenhagen) am calatorit cu trenul. Trenul pleaca din 20 in 20 de minute. Biletele se pot cumpara cu cardul de la automatele din gara, ATENTIE : automatele care au si rosu, nu cele gri complet. Initial, fara sa imi dau seama ca sunt diferite am cautat pe cele gri si dupa ce am introdus fara nici un rezultat statia de tren Copenhaga(am scris in engleza, daneza si suedeza, am rugat o domnisoara simpatica sa imi spuna cum se scrie) ,m-am lasat pagubasa si m-am dus sa intreb la informatii. O domisoara blonda, frumoasa ca si papusile barbie (mai intai mi-a admirat unghiutele cu bulinute) mi-a zis sa incerc automatele rosii. Eh acum alta treaba, la automatele rosii am gasit foarte repede Koebenhavn. Grabita, ca fata mare la maritat, decid sa imi cumpar bilet dus intors, vad ca am optiune de return si nu ma gandesc de doua ori si imi cumpar biletul, ca  de…dus intors e mai ieftin 210 DK(28 euro). Ei bine, de data asta a fost o greseala. Biletele dus intors cumparate din Suedia sunt valabile doar 24 ore!! iar eu am ajuns vineri si aveam returul luni. Pe moment nu mi-am dat seama de greseala mea. Chiar daca scria in chineza pe bilet (vreau sa zic suedeza dar pentru mine tot acelasi lucru e :)))) mi s-a parut suspect ca era scrisa si data de 26.01, data consecutiva zilei cand am cumparat biletul 25.01.In tren, am intrebat un tinerel cand ar trebui sa folosesc biletul de retur, dar el mi-a zis ca ma pot intoarce cand vreau eu (nu era un suedez, probabil era un student, vorbea o engleza buna dar vorbea o araba si mai buna :)). Nu m-a linistit prea mult raspunsul lui  si cand am ajuns in Copenhaga in gara, directia a fost informatii. Domnul de la informatii, cu un zambet larg pe buze imi spune “Sorry miss, you lost your money, sweden sell  return ticket valid only 24 hours”, deci nici o sansa sa imi recuperez banii sau sa platesc vreo diferenta ca sa imi prelungesc valabilitatea. Si ajung la vorba aia romaneasca : “Graba strica treaba”. Dupa zambetul larg de pe fata stimabilului de la informatii, stau si reflectez ca probabil nu am fost nici prima si nu o sa fiu nici ultima care pierde banii pe biletul de retur.

Cum trebuia sa ma intalnesc cu sora mea dupa ora 18:00 in Copenhaga, am profitat de ocazie sa vizitez putin Malmo. Prima impresie : gara centrala din Malmo m-a fascinat.Este micuta, cocheta, cu Street Food unde poti manca sandwichuri, salate, fructe de mare si alte mancaruri specifice care nu mi-au atras atentia in mod special. Totul foarte curat si ordonat. (Oare cand o sa avem si noi gari asa frumoase in Romania?)

Malmo gara centrala

Malmo - Gara Centrala

Malmo – Gara Centrala

Street food Malmo Central Station

La iesirea din gara, Malmo m-a intampinat cu cel mai frumos mesaj: “Holiday is where the heart is“, nu stiu unde este inima mea, dar vacanta imi face inima fericita cu siguranta ;))

Cel mai important punct turistic din Malmo , dupa parerea mea, este Castelul Malmohus, care se afla la distanta de 15 minute de mers pe jos de gara.  Castelul a fost construit in anul 1437 de catre Eric de Promerania si este cel mai mare castel renascentist din Suedia. Incepand cu anul 1500 castelul a fost locuit de catre regii suedezi (multi Christiani si Frederici :)) , iar din anul 1914 a fost folosit pe post de inchisoare. In prezent gazduieste Muzeul de Istorie, Muzeul de Arta, Acvariul si Terariul. Intrarea la muzeu este de 40 SEK (aproape 5 euro) si audioguide-ul este 20 SEK (cam 2 euro). Plata, cum este  normal in Suedia, se face cu cardul (fericirea mea, pentru ca stand doar cateva ore mi-a fost greu sa aproximez cati bani as fi avut nevoie sa schimb). Vizitarea castelului isi merita toti banii. Timpul nu mi-a fost suficient sa vizitez toate muzeele, dar cat am vazut m-a incantat foarte mult. Mi-a placut mult expozitia temporara dedicata femeilor anilor 1920, unde am vazut o multitudine de modele de rochii tambur, palarii cloche( in voga in acea perioada), bijuterii si pantofi. Cateva ecrane difuzau filmulete cu doamnele acelei perioada in diferite ipostaze(cum mergeau la plimbare, cum erau prezentarile de moda, cu prietenele la ceai etc), iar pe fundal se auzea o muzica jazz in surdina, recunosc ca a fost zona mea preferata din castel. Eu am stat vreo 3 ore dar nu am ajuns sa vad Acvariu si Terariul (aceste muzee cred ca erau in cladirile de vis a vis de Castel) . Pe locul doi ca si preferinte este camera cu jucarii, o multitudine de jucarii,de la cele mai vechi tipuri de papusi pana la celebrele Barbie, m-am simtit ca un copil
M-a incantat cum tehnologia moderna pune in valoare istoria. Ecrane unde poti privi filmulete, efecte sonore, proiectii, toate te transpun intr-o alta epoca.Atentie, ceea ce mi-a displacut si mi se pare un minus mare, toate explicatiile din muzeu sunt in limba suedeza, daca nu aveam audioguide-ul nu intelegeam mare lucru.

Malmohus

In drumul spre Castelul Malmohus am vazut moara de vant din Slottsträdgården (gradinile Castelului) si Turning Torso (Turnul Torso). Turnul Torso este cea mai inalta cladire din Malmo si din Suedia, 190 m si 54 de etaje. Arhitectul spaniol Santiago Calatrava a proiectat cladirea din  nouă cuburi suprapuse şi rotite axial unul faţă de altul, segmentul superior este rotit la 90 grade fata de cel inferior. In cladire sunt apartamente de lux, birouri si un salon VIP la etajul superior. Pentru cine e interesat de mai multe detalii deespre cum a fost construit turnul, poate urmari documentarul “Extreme Engineering” de la Discovery Channel. Turnul Rasucit se poate vizita, doar acoperisul se viziteaza, si e deschis publicului doar in lunile de vara si doar cu o rezervare prealabila,se permite accesul numai unui numar limitat de turisti.

Turning Torso – Extreme Engineering

In departate Turnul Torso

Moara de vant din Slottsträdgården

Sincer, nu stiu cand s-a facut 17:00 si sora mea m-a sunat sa ma intrebe daca am ajuns in Copenhaga, iar eu abia terminasem de vizitat muzeele din castel, asa ca m-am pregatit repede si m-am indreptat spre gara. Nu am ales drumul pe care il stiam si m-am lasat purtata de stradute,  imi place sa ma ratacesc pe drumurile din orasele necunoscute fara sa stiu unde duc. Astfel, am ajuns in Lilla Torg(Piata mica), o piata incantatoare unde sunt cele mai dragute cafenele,lounge-uri si baruri pe care le-am vazut eu vreodata. Curios a fost pentru mine sa vad terase in aer liber la temperaturi cu minus, ulterior am inteles si motivul, cum fumatul este interzis in spatii inchise fumatorii prefera sa stea pe terase, acestea sunt incalzite si nu se simte frigul de afara . Atat de atractive sunt cafenelele incat greu mi-ar fi fost sa aleg una in care sa intru, norocul meu e ca ma grabeam si nu a trebuit sa aleg.

Lilla Torg

Mi-am continuat drumul pe stradutele inguste si pietruite (preferatele mele) si am ajuns in cea mai mare piata din Malmo, Stortorget, un important centru comercial al orasului. Aici este primaria – o frumoasa cladire in stil renascentist,iar in mijlocul pietei troneaza statuia lui King Karl X Gustav, regele Suediei, cunoscut pentru cucerirea Scaniei detinuta pana in acea vreme de danezi.

Stortorget

Primaria din Malmo

King Karl X Gustav in piata Stortorget

Aici s-a cam incheiat plimbarea mea prin Malmo, a fost scurta dar mi- placut orasul chiar mai mult decat Copenhaga. Mi-a placut orasul vechi, mi-a placut Piata Mica(Lilla Torg) care m-a dus cu gandul la Piata Unirii din Timisoara (este cam aceeasi atmosfera) mi-a placut castelul, mi-au placut oamenii, suedezele chiar sunt foarte frumoasa parca sunt de pe coperta revistelor de moda, blonde, inalte, cu ochi albastrii, aranjate si foarte elegante. Nici suedezii nu sunt de lasat :))) cui ii plac blonzii cu ochi albastrii.

Ca si Copenhaga, Malmo este un oras al bicicletelor

Malmo oras al bicicletelor

La plimbare prin Malmo

Imi cer scuze pentru calitatea foarte proasta a pozelor, camera foto ma astepta in Copenhaga si nu am putut face poze decat cu un telefon deloc performant.

Voi reveni cat de curand cu un articol despre Copenhaga.

Puupi puuupi

Fatal error: Uncaught Exception: 12: REST API is deprecated for versions v2.1 and higher (12) thrown in /home/rbri4588/public_html/ratacitaprinlume.ro/wp-content/plugins/seo-facebook-comments/facebook/base_facebook.php on line 1273